HOV-tracé
In de Land van Ravensteinstraat ontstaan er - ondanks eerdere renovatie - nog te vaak onveilige situaties. Zeker voor fietsers. Bovendien staan auto's die Uden willen verlaten in de ochtendspits regelmatig in de file voor de rotonde 'Ben van Dijk'. Die file loopt soms zelfs op tot voorbij de hoek van de Hobostraat. Gemeente Uden onderzoekt hoe ze de verkeerssituatie kan verbeteren op dit zogenaamde HOV-tracé (zo genoemd, omdat het een belangrijke route is voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer).
Wat is al gebeurd?
Medio vorig jaar nodigden we omwonenden uit voor een informatieavond in Muzerijk. Daar vertelden we hen over ons voorstel om een 'vrijliggende fietsvoorziening' aan te leggen aan de Westzijde van de Kornetstraat - Land van Ravensteinstraat, deels bestaand uit een fietsstraat (daar waar nu een ventweg is) en deels uit een dubbel fietspad (tweerichtingsverkeer). In de periode erna hebben we op basis van positieve en negatieve reacties vervolganalyses uitgevoerd. Daarna is er door bewoners een actiecomité gevormd. Zij zijn tegen het voorlopige ontwerp en hebben een alternatief ontwerp aangeboden, dat voorziet in een vrijliggend fietspad aan beide zijden van het traject.
Om tot een gedragen ontwerp te komen, worden beide varianten uitgewerkt, beoordeeld en vergeleken. Op maandagavond 17 september hebben we beide ontwerpen voorgelegd aan een klankbordgroep van betrokken bewoners en vertegenwoordigers van gebiedsplatforms, Drempels Weg Uden en het Fietsforum. Daarbij hebben zij aangegeven wat zij sterk vinden aan de ontwerpen en wat nog aandachtspunten zijn.
- Foto’s van de opmerkingen van de klankbordgroep op de tekening van variant 1 (fietsvoorziening aan westzijde) (PDF, 915.1 kB)
- Foto’s van de opmerkingen van de klankbordgroep op de tekening van variant 2 (fietsvoorziening aan beide zijden) (PDF, 784.8 kB)
College kiest variant 2
Op woensdagavond 24 oktober organiseerden we een inloopavond in Muzerijk. Daar presenteerden we een eerste uitwerking van de twee varianten. Inwoners konden vragen stellen aan deskundigen van de gemeente en hun reactie achterlaten (via een reactieformulier). De meeste aanwezigen spraken hun voorkeur uit voor variant 2 (fietsvoorziening aan beide zijden). Vervolgens zijn beide varianten op dinsdag 11 december 2018 voorgelegd aan het College van burgemeester en wethouders, ter besluitvorming. Het College gaf op basis van alle informatie de voorkeur aan variant 2. Omwonenden zijn hierover inmiddels geïnformeerd per brief.
De volgende stukken zijn dinsdag 11 december voorgelegd aan het College:
- Collegeadvies (PDF, 460.9 kB)
- Variantenanalyse (PDF, 856.7 kB)
- Reactienota (PDF, 359.4 kB) (=bundeling van alle vragen en reacties die o.a. zijn ingeleverd bij de inloopbijeenkomst op 24 oktober in Muzerijk, incl. de antwoorden van de gemeente daarop)
- Ontwerp variant 1 (PDF, 853.6 kB)
- Ontwerp variant 2 (PDF, 737.7 kB)
- Impressie varianten 1 en 2 voor en na-situatie (PDF, 1.1 MB)
Het Collegebesluit wordt nu in de vorm van een raadsadviesnota voorgelegd aan de gemeenteraad. Wanneer ook de gemeenteraad instemt, start de verdere voorbereiding. Die houdt in:
- Uitwerking voorlopig ontwerp tot definitief ontwerp. Zodra het definitieve ontwerp gereed is, organiseren we een informatiebijenkomst (die zullen we in elk geval aankondigen via de gemeentepagina in het Udens Weekblad).
- Start van de benodigde procedure voor het verkeersbesluit.
- Voorbereiding van de uitvoering, waaronder de aanbestedingsprocedure. Het streven is om nog in 2019 te starten met de uitvoering.
Meer informatie
Heeft u vragen over dit project? Stuur deze dan via e-mail naar Erwin Happel, projectleider afdeling Ruimte.