N605 Volkel
De vraag "Verleggen we de N605 wel of niet naar de Zeelandsedijk?" is al jaren onderwerp van gesprek. Uit een eerdere studie van de Provincie bleek dat er geen verkeerskundige argumenten zijn voor dit ’omklappen’ van de N605. Voor een zorgvuldig besluit moeten echter ook andere aspecten worden meegewogen, zoals leefbaarheid, duurzaamheid en gezondheid, vinden gemeente Uden en de Provincie. Daarom voeren we een uitgebreide omgevingsstudie uit, in nauw overleg met alle belanghebbenden. Zo willen we samen tot een gedragen oplossing komen voor een duurzame toekomst van de N605 en Volkel.
Op de hoogte blijven?
Wij houden u graag tussentijds op de hoogte van de voortgang van de studie. Dat doen we door regelmatige actualisering van deze projectpagina. Ontvangt u die updates liever per e-mail? Laat het ons weten via n605volkel@uden.nl. Dan zetten we uw e-mailadres op onze mailinglijst.
- Nieuwsbrief april 2021 (PDF, 607.6 kB)
- Nieuwsbrief januari - februari 2021 (PDF, 263.0 kB)
- Nieuwsbrief december 2020 (PDF, 66.5 kB)
Resultaten studie 25 november 2020
Woensdagavond 25 november hebben we via een online webinar de resultaten van de Omgevingsstudie N605 toegelicht.
- Rapport Procap ‘Omgevingsstudie N605 Volkel’ (PDF, 6.7 MB)
- Advies klankbordgroep (PDF, 325.8 kB)
- Rapport Quickscan flora en fauna van Witteveen+Bos (PDF, 5.4 MB)
- Rapport Landschap en cultuurhistorie van Witteveen+Bos (PDF, 2.4 MB)
- Rapport Geluid van Witteveen+Bos (PDF, 3.0 MB)
- Rapport Luchtkwaliteit van Witteveen+Bos (PDF, 2.8 MB)
- Persbericht ‘Resultaten omgevingsstudie N605’ dd 25 november 2020 (PDF, 136.2 kB)
- Powerpointpresentatie van het webinar (PDF, 3.5 MB)
- Opname webinar 25 november
- Vragen en antwoorden tijdens of n.a.v. webinar (PDF, 105.7 kB)
Toelichting
De studie richtte zich in aanvang op vier oplossingsrichtingen (zie afbeelding):
- A. Een alternatief aan de westzijde van Volkel (met twee mogelijke varianten van aansluiting op de N264 en de N605/Leeuwstraat.
- B. De huidige route van de N605 via de Leeuwstraat.
- C. Een alternatief aan de oostzijde van Volkel.
- D. Een alternatief aan de oostzijde van Volkel, via de huidige Zeelandsedijk.
Voor elk alternatief zijn milieutechnische onderzoeken gedaan naar geluidseffecten op de directe omgeving, invloed op de lokale en regionale flora en fauna, effect op de luchtkwaliteit en de relatie tot (en mogelijke aantasting van) cultuurhistorische waarden. Ook zijn de vier alternatieven beoordeeld op allerlei relevante criteria, zoals:
- mogelijke overlast voor omwonenden (+ aantal)
- effect op de sociale samenhang (c.q. barrièrewerking)
- invloed op groeimogelijkheden voor Volkel qua woningbouw
- effect op de ruimtelijke structuur
- aanhechting van het open landschap.
Uit die eerste beoordelingsronde komt naar voren dat de oostelijk gelegen alternatieven beter scoren dan de alternatieven aan de westzijde van Volkel. De oostelijk gelegen alternatieven scoren vooral beter op:
- de grootte van de ingreep (minder aantasting van het waardevolle landschap)
- opheffing van de barrièrewerking tussen Volkel-West en de kern van Volkel
- de mogelijkheid om woningbouw te realiseren zónder dat een provinciale weg de nieuwe woongebieden doorkruist/afscheidt van de kern van Volkel.
De oostelijke alternatieven hebben elk hun voor- en nadelen. Om een definitieve voorkeur uit te spreken, moeten we ze eerst verder uitwerken en die plus- en minpunten goed onder de loep leggen.
Besloten is daarom om beide oostelijk gelegen alternatieven verder uit te werken, samen met de omgeving. De westelijke varianten zijn niet langer onderwerp van studie. De huidige route van de N605 (alternatief B) blijft nog wel onderdeel van de studie, omdat we in vergelijking daarmee de meerwaarde van een oostelijk tracé inzichtelijk kunnen maken. Vanaf woensdag 2 december 2020 vindt u een toelichting op het proces en de resultaten van de studie op: https://volkel.inbeeld.app/. U kunt op die website dan ook vragen stellen en een reactie achterlaten.
Hoe nu verder?
De alternatieven C en D vormen de bandbreedte waarbinnen we nu verder gaan concretiseren. Dat wil zeggen: we gaan de stippellijnen waarmee we tot nu toe hebben gewerkt verder concretiseren. Het doel is nog steeds om te komen tot één voorkeursalternatief. Uitgangspunt daarbij is in elk geval dat we aan veiligheid geen enkele concessie willen doen. Bij die verdere uitwerking worden ook de aanwonenden betrokken. De gemeente en de klankbordgroep zullen hen benaderen om o.a. mogelijke effecten op hun perceel te bespreken en om samen naar een optimale route en inrichting van de weg te kijken.
Het onafhankelijke advies van de klankbordgroep, de mogelijke aanvullingen hierop in de komende fase, en de input die de gemeente ophaalt bij aanwonenden vormen belangrijke input voor het uiteindelijke besluit. Dat besluit wordt genomen door de bestuurders en de politiek.
Tijdlijn vanaf november 2020 (laatste update: maart 2021)
Datum | Actie |
---|---|
Vanaf 2 december 2020 |
|
December 2020 |
|
Januari/februari 2021 |
|
Maart 2021 e.v. |
|
April 2021 e.v. |
|
Veelgestelde vragen
Het antwoord op veelgestelde vragen rond dit project hebben we alvast voor u op een rijtje gezet:
- Veelgestelde vragen Omgevingsstudie N605 (PDF, 254.0 kB)
Plan van aanpak
Wie | Sleutelstakeholders | Direct belanghebbenden | Belangstellenden |
---|---|---|---|
Bewoners en ondernemers met een vertegenwoordigende rol. | Direct belanghebbenden: aanwonenden en ondernemers langs de huidige N605 en Zeelandsedijk, bewoners uit de directe omgeving en een afvaardiging van de Dorpsraden van Volkel en Odiliapeel. | Bewoners en ondernemers uit Volkel, Odiliapeel, Uden en omliggende plaatsen en overige gebruikers van de N605. | |
Hoe | Maandelijks koffie-uurtje met de wethouder, verkeerskundige en afgevaardigde van de Provincie Noord-Brabant over de N605 en N264. |
|
|
Samenstelling klankbordgroep
De klankbordgroep is zorgvuldig samengesteld in de aanloop naar de studie, zodat vertegenwoordiging per buurtschap/dorpsdeel is geborgd. In de klankbordgroep nemen deel:
- Bram Hoefnagel, Rini Verwegen, Hennie Biemans (Dorpsraad Volkel)
- Jos Derks (Buurtschap Oosterens)
- Geert Donkers (Buurtschap De Heikant)
- Bastiaan Beun (Uden-Zuid en St. Leefbaarheid N264)
- Martijn de Groot (Ondernemers aan de Zeelandsedijk)
- Michiel van Summeren (Volkel-West/Niemeskant)
- John Vesters (Ondernemersvereniging Volkel)
- Meindert Wakker (Buurtschap Onder Ons/Leeuwstraat)
- Hanneke Wassenberg (Buurtschap Schadron/Brabantstraat)
- Joan van Ras (Peels Platform)
- Evert Oostendorp (SBBU)
- Rien van Duren (Buurtschap Onder Ons)
De klankbordgroep heeft het afgelopen jaar een zeer actieve rol vervuld in het project. De groep vervulde de rol van klankbord voor de gemeente en belangenbehartiger namens hun achterban: ze adviseerden, stelden kritische vragen, brachten aandachtspunten in en stemden af met hun achterban. Met die inzet hebben ze meegeholpen om vrijwel elke stap in het proces aan te scherpen en te toetsen.
Werksessies tot nu toe
In de eerste helft van 2020 organiseerden we enkele werksessies met de klankbordgroep, deels online, vanwege het Coronavirus, en deels fysiek.
Datum | Onderwerp | Verslag |
---|---|---|
19 februari 2020 | Doelenanalyse |
|
9 april 2020 | Oplossingsrichtingen | Verslag 9-4-2020 (PDF, 532.5 kB) |
7 en 9 mei 2020 | Varianten en knelpunten | Verslag 7 en 9-4-2020 (PDF, 641.1 kB) |
25 juni 2020 | Beoordelingskader | Verslag 25-6-2020 (PDF, 407.0 kB) |
18 augustus 2020 | Vervolg beoordelingskader | Geen verslag |
September-oktober | Diverse afstemmingsmomenten met klankbordgroep, provincie en gemeente | Geen verslag |
25 november 2020 | Webinar | Terug te kijken via: (link wordt z.s.m. toegevoegd) |
Overige relevante documenten
- Presentatie raadscommissievergadering REF 14 oktober 2020 (update raad over proces en vervolgstappen) (PDF, 730.0 kB)
Contact
De omgevingsstudie N605 wordt begeleid door Theo Heida en Jordan Jansen van advies- en projectmanagementbureau Procap. Vragen en opmerkingen kunt u sturen naar n605volkel@uden.nl.